„Fashion is like eating. You shouldn’t stick with the same menu“,
to słowa japońskiego projektanta mody Kenzō Takada, w których tkwi więcej niż tylko ziarnko prawdy! Jeśli ktoś w kółko dostaje to samo danie na obiad, w pewnym momencie utraci apetyt. Z kolei jeśli mówimy o marce KENZO, każda kolekcja jest jak kolorowy bufet, w którym można się aż zajeść wiele różnymi daniami. Marka KENZO jest bardziej oddalona od tępoty i szarości niż Francja od Japonii.
Hyōgo-ken, , to jest nazwa miasta, w którym Kenzō Takada znalazł swoje powołanie. Swoje zainteresowanie modą odkrył nie tylko w szkole na zajęciach plastycznych, ale także jako mały chłopiec, przeglądając magazyny starszej siostry o modzie. W związku z tym dalsza ścieżka kariery Takady była logiczną konsekwencją tego dzieciństwa i zakończyła się w Japonii jego udanym ukończeniem renomowanego Bunka Fashion College w Tokio. Jako pierwszy męski absolwent dokonał zasadniczy krok w swojej karierze, podczas której miał zrewolucjonizować cały świat mody, poprzez jego wyjątkowe spojrzenie i wyczucie mody.
//www.instagram.com/p/CF9qKb_orW2/
Ginza i Champs-Élysées
Aby zrealizować swoje marzenie, Takada musiał opuścić swoją strefę komfortu i opuścić Japonie, aby rozpocząć nowy rozdział swojego życia w sercu świata mody – w Paryżu. Jednakże, mając zaledwie 25 lat na obcym kontynencie, początek okazał się nieco trudny. Takada opisał to jako: „Broke but busy“. Pierwsze tkaniny do swoich kreacji musiał szukać na targowiskach. Zainspirowany i zmotywowany przez miasto miłości, Takada zdołał jeszcze stworzyć udaną kolekcję i w końcu wystawić swój pierwszy pokaz w 1970 roku. Po tym nastąpiło oficjalne założenie firmy Kenzo S.A. i otwarcie butiku. Nazwał ją Jungle Japonaise (japońska dżungla). Własnymi rękami przekształcił gołe ściany sklepu z pędzlem i farbą w las deszczowy z kwitnącą fauną i florą oraz tygrysami znanymi dzisiaj z KENZO. Kolorowe wzory w kwiaty i logo tygrysa KENZO do dzisiaj są znakiem rozpoznawczym marki.
//www.instagram.com/p/CF-j6a9ncLt/
Od Oka opatrzności do kocich oczu
Kenzo wyrobił sobie nazwisko w świecie mody. Wkrótce znaki towarowe tej marki zyskały ogromną popularność. Obok wzorów w kwiaty i głowy tygrysa, wszechwiedzące oko lub oko opatrzności stało się kolejnym symbolem, który niewątpliwie reprezentuje KENZO. Do dnia dzisiejszego pojawia się wielokrotnie na odzieży KENZO, torebkach KENZO i innych akcesoriach marki KENZO.
//www.instagram.com/p/CFiErl9AH-8/
W 1993 roku marka KENZO została przejęta przez francuską grupę LVMH. Takada kontynuował pracę jako główny projektant aż do całkowitego odejścia z biznesu mody w 1999 roku. Następnie pojawiła się marka akcesoriów do domu, ale projektant nie był już w stanie oprzeć się na sukcesie swojej marki mody. Kenzō Takada zmarł 4 października 2020 roku w Paryżu w wieku 81 lat.